Ongewenst gedrag van verhuurders melden

Particuliere verhuurders en bemiddelaars moeten zich netjes gedragen en goed verhuren. Als dit niet gebeurt, kunt u als particuliere huurder hiervan melding maken bij diverse instanties.

Als het niet lukt om uw klacht via de betreffende instantie naar behoren op te lossen, dan kunt u melding van uw klacht maken bij de gemeente. Uw melding is kosteloos en kan ook anoniem worden gedaan.

Wat kunt u hier niet melden?

Huurt u een woning van een woningcorporatie? Dan kunt u uw klacht melden bij de corporatie die de woning verhuurt. Die werkt de klacht zelf af.

Bij welke instantie kan ik wat melden?

  • Denkt u dat u wordt gediscrimineerd? Meldt dit dan bij: Discriminatie.nl.
  • Wordt u bedreigd of geïntimideerd door uw verhuurder? Meldt dit dan bij de politie, via 0900-8844 of via: Politie.nl.
  • Denkt u dat er dingen niet kloppen in uw huurcontract, het onderhoud van uw huurwoning, de hoogte van de huur of servicekosten? Meldt dit dan bij de huurcommissie, zij kunnen u helpen bij bemiddeling. De huurcommissie is te bereiken via: Huurcommissie.

Wat kan ik bij de gemeente melden?

U kunt een melding van ongewenst gedrag maken in bijvoorbeeld de volgende situaties:

De verhuurder (geen woningcorporatie):

  • discrimineert u
  • bedreigt u of maakt u bang
  • vraagt te hoge borg (meer dan 2 maanden kale huur)
  • maakt geen schriftelijk huurcontract
  • geeft u geen goede informatie over:
    • uw rechten en plichten bij de huur van de woning (die niet in het huurcontract staan);
    • de hoogte van de borg en wanneer u die terugkrijgt als het huurcontract stopt;
    • informatie over hoe u met de verhuurder in contact kunt komen;
    • contactinformatie van het meldpunt ongewenst verhuurgedrag;
    • de servicekosten: u moet een compleet overzicht van de kosten krijgen.

De verhuurbemiddelaar:

  • vraagt bemiddelingskosten

Melden bij de gemeente

U kunt een online melding doen via onderstaande knop. Dit kan via DigiD of anoniem.

DigiDMelding ongewenst gedrag verhuurder

Wilt of kunt u niet online een melding maken? Dan kunt u bij het Publieksbureau van de gemeente Doesburg, Philippus Gastalaarsstraat 2 te Doesburg (vanaf 6 mei 2024: Leigraafseweg 8 te Doesburg) een formulier invullen. U hoeft daarvoor geen afspraak te maken.

Wat gebeurt er met mijn melding?

U krijgt per e-mail (of per brief) bericht van uw melding. De gemeente beoordeelt uw melding zo snel mogelijk. Het is niet altijd mogelijk u daarover te informeren. Bijvoorbeeld omdat u de melding anoniem deed. Blijkt na uw melding dat de verhuur van de woning niet voldoet aan de regels? Dan kan de gemeente u helpen. Bijvoorbeeld door u te adviseren bij een plan van aanpak, te ondersteunen bij het opstellen van brieven of met een doorverwijzing naar de juiste (hulp)instantie.

Doorgeven gegevens aan andere organisaties

We werken soms samen met andere organisaties. In die gevallen geven we uw gegevens aan deze organisatie door. Bij vragen over de melding neemt deze organisatie contact met u op. Wilt u dit niet? Geef dit dan aan in het meldingsformulier.