Opvragen persoonsgegevens

Wat is het?

De gemeente houdt over alle inwoners persoonsgegevens bij in de Basisregistratie Personen (BRP). Deze gegevens heeft de gemeente nodig als u bijvoorbeeld gaat trouwen of wanneer uw paspoort verloopt. Als dit nodig is, kan de gemeente uw gegevens ook delen met andere overheidsinstellingen, zoals de Belastingdienst, justitie of de politie. Of met organisaties zoals pensioenfondsen en woningcorporaties.

Bekijk welke organisaties uw persoonsgegevens kunnen krijgen op de website van de Rijksoverheid.

Welke gegevens er van u en uw minderjarige kinderen in de BRP staan, vindt u door in te loggen op MijnOverheid.

Wat moet ik doen?

  • Via MijnOverheid kunt u zelf uw gegevens of die van uw minderjarige kinderen bekijken:
    • Log in met uw DigiD.
    • Klik op ‘Identiteit’. Daarna kunt u onder het kopje 'Gedeelde persoonsgegevens' uw gegevens bekijken. 

Extra informatie

  • Als u op zoek bent naar de persoonsgegevens uit de BRP van een ander, geeft u bij de gemeente aan waarvoor u de gegevens nodig heeft.
  • De persoon die u zoekt moet hiervoor toestemming geven.
  • De gemeente bepaalt of u de gevraagde informatie krijgt:
    • U krijgt alleen informatie als u een persoonlijke, niet-commerciële reden heeft.
    • U kunt alleen standaardgegevens krijgen, zoals naam, geboortedatum, adres, woonplaats of overlijdensdatum.
    • U krijgt geen informatie als de persoon om geheimhouding van zijn of haar persoonsgegevens heeft gevraagd.
  • Als de gemeente uw verzoek om informatie afwijst, kunt u binnen 6 weken bezwaar maken.

Formulieren

U kunt hier om geheimhouding van uw persoonsgegevens verzoeken.

DigiDeDienst Geheimhouding