Uitvoeringsinstructie evenementenbeleid Doesburg
1. Inleiding
In 2017 heeft de gemeenteraad het evenementenbeleid vastgesteld. Door middel van een evenementenbeleid heeft de gemeente in kaart gebracht waar de beste kansen en mogelijkheden liggen. Eind 2019 heeft de gemeenteraad de evaluatie van het evenementenbeleid vastgesteld inclusief een aantal verbetervoorstellen. Het Event Safety Institute (ESI) heeft eind 2019 een adviesrapport geschreven voor de gemeente Doesburg over (vergunnings-)voorschriften bij evenementen. Voor zover deze voorstellen en adviezen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) thuishoren, zijn deze meegenomen in de actualisatie APV 2020. Een aantal adviezen gaat over de uitvoering, deze zijn ter verduidelijking opgenomen in deze uitvoeringsinstructie.
Dit document dient als praktische vertaling van het evenementenbeleid. Dit heeft geleid tot een overzicht van alle bestaande en geactualiseerde regels en voorschriften uit het evenementenbeleid zoals geluidnormen, eindtijden en indieningstermijnen. Organisatoren van evenementen kunnen zo in één overzichtelijk document zien waar zij rekening mee moeten houden bij het organiseren van een evenement. Na bekendmaking treedt dit document in werking.
2. Vergunningverlening
Dit hoofdstuk gaat in op wat een evenement is, wanneer een evenement afgedaan kan worden met een melding of vergunning, welke risicocategorieën evenementen er zijn, de evenementenkalender, concurrerende en schaarse evenementen en aanvraagtermijnen.
Het aanvragen van een evenementenvergunning of het indienen van een melding kan via de site van de gemeente Doesburg: www.doesburg.nl/evenement-organiseren.
2.1 Wat is een evenement?
We gaan uit van de definitie van een evenement zoals vastgelegd in artikel 2:24 van de APV Doesburg: ‘elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak’. In dit artikel staan ook een aantal uitzonderingen en aanvullingen op deze brede begripsomschrijving. Ook is het begrip ‘klein evenement’ opgenomen in het artikel. Hiermee wordt een eendaags evenement bedoeld waar geringe risico’s zijn te verwachten en het aantal bezoeker niet meer dan 150 betreft.
2.2 Melding of vergunning?
Het is verboden om zonder of in afwijking van een vergunning van de burgmeester een evenement te organiseren. Dit staat in artikel 2:25 van de APV Doesburg. Toch is er geen vergunning vereist wanneer er sprake is van een klein evenement. Het evenement moet dan voldoen aan de volgende voorwaarden:
- het aantal aanwezigen niet meer bedraagt dan 150 personen;
- het evenement tussen 10:00 uur en 24:00 uur plaats vindt;
- geen sprake is van versterkte muziek en geen muziek ten gehore wordt gebracht voor 10:00 uur of na 23:00 uur;
- het evenement niet plaatsvindt op de rijbaan, (brom)fietspad of parkeerplaats of anderszins een belemmering vormt voor het verkeer en de hulpdiensten;
- slechts kleine objecten worden geplaatst met een oppervlakte van minder dan 25 m² per object;
- er een organisator is; en
- de organisator ten minste 10 werkdagen voorafgaand aan het evenement daarvan melding heeft gedaan aan de burgemeester.
Voldoet een evenement niet aan bovenstaande voorwaarden, dan moet een vergunning worden aangevraagd.
2.3 Risico categorie (ABC-evenementen)
Om te kunnen beoordelen of sprake is van openbare orde risico’s wordt vooraf door de vergunningverlener bij een aanvraag een risicoscan uitgevoerd. Er zijn vier verschillende soorten evenementen: gemeld evenement, regulier (A), aandacht (B) of risicovol (C). Een A, B of C evenement is altijd vergunning plichtig. Bij een gemeld evenement wordt geen risicoscan uitgevoerd. Deze classificatie wordt toegelicht in onderstaande tabel. De uitkomst van de risicoscan bepaalt of er een advies aangevraagd moet worden bij de hulpverleningsdiensten, via de Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden (VGGM). De VGGM zorgt vervolgens voor een (multidisciplinair) advies conform het regionaal vastgesteld kader evenementenveiligheid.
2.4 Evenementenkalender
Het is gelet op de toename aan evenementen van belang om tijdig inzichtelijk te krijgen wie, wat en waar wil organiseren. Een organisator moet zich vóór 1 oktober van het voorafgaande jaar melden bij het team Wonen Ondernemen en Recreëren van de gemeente Doesburg voor plaatsing op de evenementenkalender.
Dit kan via de mail naar: evenementen@doesburg.nl. In de mail moet de organisator de volgende punten vermelden:
- De naam van het evenement;
- De omschrijving van het evenement;
- De exacte locatie van het evenement;
- De datum of data en de op- en afbouwdagen.
2.5 Concurrerende en schaarse evenementen
Het kan voorkomen dat er aanvragen komen voor evenementen die plaatsvinden op dezelfde dag, hetzelfde tijdstip en exact dezelfde locatie op openbaar toegankelijke gemeentegrond. Dit worden concurrerende evenementen genoemd. Ook kan het voorkomen dat er aanvragen binnenkomen voor evenementen die worden gehouden op een locatie waarvoor het omgevingsplan een maximumstelsel is opgenomen, we spreken dan van schaarse evenementen. Voor deze gevallen heeft de gemeente Doesburg procedureregels opgesteld waarmee de burgemeester een selectie toepast om gemotiveerd een keuze te maken. Deze procedure regels staan in de bijlage 1 van dit document.
2.6 Aanvraagtermijn
Een redelijke indieningstermijn is van cruciaal belang voor zowel de gemeente als de aanvrager. De gemeente heeft voldoende tijd om een zorgvuldige belangenafweging te maken en de aanvrager heeft zekerheid dat het evenement plaats kan vinden. Ook voor de hulpdiensten is voldoende tijd nodig voor advisering, maar ook bijvoorbeeld om de inzetbaarheid van hulpdiensten te kunnen garanderen. Tevens zijn deze termijnen nodig om een vergunning tijdig te kunnen publiceren.
Gemeente Doesburg hanteert de volgende indieningstermijn voorafgaand op de dag waarop het evenement plaatsvindt:
Type | Aanvraagtermijn |
Klein evenement | 10 werkdagen |
A-evenement | 8 weken |
B-evenement | 12 weken |
C-evenement | 16 weken |
Indien de aanvraag buiten de termijn wordt ingediend, bestaat het gevaar dat geen zorgvuldige afweging gemaakt worden. Mocht dat het geval zijn, dan zal de aanvraag ingevolge artikel 1:8 APV geweigerd worden.
NB: op dit moment komen er nog geen C-evenementen voor in Doesburg.
2.7 Meerjarenvergunningen
Tot nu toe heeft de gemeente Doesburg geen meerjarenvergunningen verleend. Een deel van de evenementen komt echter wel jaarlijks terug (denk aan de sinterklaasintocht of de Fotografica-beurs etc.) Het evenementenbeleid 2017 benoemt de ambitie om met meerjarenvergunningen te gaan werken. Het Event Safety Institute heeft in een advies rapport aan de gemeente afgeraden hiermee te gaan werken. Een evenement is ieder jaar anders en dus moeten de risico’s en bijbehorende maatregelen opnieuw worden getoetst. Ook de omgeving en de maatschappelijke context van een evenement veranderen. Een sinterklaastocht bijvoorbeeld kent anno 2020 andere veiligheidsrisico’s dan in 2014. Daarbij lost de meerjarenvergunning feitelijk weinig op voor de aanvrager; hij zal ieder jaar toch opnieuw kenbaar moeten maken wat hij voornemens is te organiseren en op welke punten dit afwijkt van het jaar ervoor. De gemeente Doesburg gaat geen meerjarenvergunningen verstrekken.
3. Vergunningsvoorschriften
In artikel 1:4 APV is bepaald dat aan ontheffingen en vergunningen voorschriften kunnen worden verbonden. Deze voorschriften strekken slechts tot bescherming van de in artikel 1:8 APV genoemde belangen. De goedgekeurde planvorming maakt onderdeel uit van de vergunning. De aanvrager dient het evenement uit te voeren conform de vergunning. Aanvrager en gemeente kunnen afspreken om voor aanvang van het evenement het evenemententerrein te schouwen. Ook tijdens het evenement kan gecontroleerd worden door de gemeente.
3.1 Geluid
Landelijke regelgeving bestaat niet voor geluid bij evenementen. Om te beoordelen of de geluidsoverlast aanvaardbaar wordt geacht, is het van belang evenwicht te vinden tussen het beperken van (geluids-)hinder afkomstig van (muziek)evenementen voor omwonenden en de mate waarin het voor organisatoren mogelijk is een aantrekkelijk evenement neer te zetten. Het aantal evenementen in de binnenstad waarbij versterkte muziek in de openlucht ten gehore wordt gebracht is gering. Het gaat om Koningsdag, de kermis en de pleinfeesten. Totaal gaat het om 8 à 9 dagen per jaar.
In de APV is geregeld dat bij evenementen binnen inrichtingen op geluidsgevoelige objecten 80 dB(A) is toegestaan. Voor sommige evenementen zoals de pleinfeesten is deze norm dit niet realistisch te laag omdat er een groot publiek qua stemgeluid overstemd moet worden. Daarnaast is het niet te voorkomen dat woningen in de directe nabijheid van het podium zijn gesitueerd waardoor de norm eveneens niet haalbaar is. Dit zou betekenen dat de pleinfeesten niet meer in de binnenstad kunnen plaatsvinden. Daarom is door de raad in de evaluatie evenementenbeleid 2017 het volgende vastgesteld:
- Op twee meter van de gevel van een geluidsgevoelige gebouw/object mogen de geluidwaarden niet meer bedragen dan 80 dB(A) en 93 dB(C).
- Incidenteel evenementen toestaan waarbij de geluidsnorm van 80 dB(A) en 93 dB(C) wordt overschreden.
- De geluidsnorm op twee meter van de geluidsbox bij live muziek/bands blijft in stand. De geluidswaarden mogen hier niet meer dan 101 dB(A) en 112 dB(C) bedragen.
- Het college kan maximaal 6 dagen per jaar evenementen toestaan waarbij de geluidsnormen op twee meter van de gevel worden overschreden.
Het verbod op geluidhinder is geregeld in artikel 4:6 van de APV. In dat zelfde artikel staat dat het college ontheffing kan geven van dit verbod. Het incidenteel toestaan van evenementen waarbij de geluidsnorm overschreden mag worden is alleen te motiveren bij zogenaamde collectieve evenementen. Dit zijn evenementen met een hoog maatschappelijk draagvlak. Het jaarlijkse eenmalige karakter van de collectieve evenementen en gelet op het hoog maatschappelijk draagvlak vindt de gemeente Doesburg de norm van 85d(B)A, gemeten op twee meter van de gevel van een geluidsgevoelig object, toelaatbaar.
Om te voorkomen van het ontstaan van gehoorschade door hard versterkt geluid en/of versterkte muziek voor het aanwezige publiek, is van belang dat tijdens het evenement wordt gecontroleerd op 2 meter van de geluidsbox (meting A).Wanneer het geluid binnen deze vastgestelde norm blijft, biedt dit ook een veilige marge op de gevel van een geluidgevoelig object (meting B). Dit meetpunt is bedoeld ter bescherming van omwonenden die geluidshinder kunnen ervaren. Tevens is van belang dat de organisator er alles aan doet om de geluidsbelasting zoveel mogelijk te beperken. De Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA) wordt in het vooroverleg van het evenement nadrukkelijk betrokken om de organisator hierover te adviseren, bijvoorbeeld door het gebruik van de best beschikbare technieken. Daarnaast voert de ODRA op verzoek van de gemeente geluidsmetingen uit om te controleren of organisatoren conform de geluidsnormen uit de vergunning handelt.
Geluidsnorm regulier evenement
Meting A: 2 meter van de (muziek)geluidbox | Meting B: op de gevel van een geluidgevoelig object |
101 dB(A)/112 dB(C) | 80 dB(A)/93 dB(C) |
Geluidsnorm collectieve evenementen
Meting A: 2 meter van de (muziek)geluidbox | Meting B: op de gevel van een geluidgevoelig object |
101 dB(A)/112 dB(C) | 85 dB(A)/95 dB(C) |
Nadere voorschriften
De voorschriften wat betreft de situering van de geluidsbronnen is veelal maatwerk.
Om de geluidsbelasting te beperken, kunnen voorschriften aan de vergunning verbonden worden:
- De luidsprekers zodanig op te stellen dat deze ten opzichte van de omwonenden zo min mogelijk overlast veroorzaken;
- Gebruik te maken van meerdere luidsprekers verdeeld over het evenemententerrein en of gericht op het terrein/dansvloer;
- Luidsprekers te gebruiken die aan de voorkant het geluid produceren en naar de achterkant reduceren;
- Geluidsschermen op te stellen dicht bij de geluidsbron waardoor de geluidsuitstraling meer wordt afgeschermd. Deze zijn het effectiefst als ze dicht bij de geluidsbron staan;
- Basgeluid-dB(C)- te reduceren. De dreunende bassen worden vooral op grote afstand als zeer hinderlijk ervaren. Door deze bastonen weg te filteren neemt de hinder af. Dat soort lage frequenties veroorzaakt op grotere afstand hinder.
Tevens zal de ruimte van het meetpunt A, 2 meter van de (muziek)geluidbox, afgeschermd moeten zijn met bijvoorbeeld bouwhekken zodat geluidmetingen ongestoord kunnen plaatsvinden. Ook zal de organisatie de verantwoordelijkheid moeten nemen om ook zelf de geluidwaarden te monitoren.
3.2 Eindtijden
Voor evenementen buiten inrichtingen zijn de volgende reguliere eindtijden vastgelegd. Dit geldt voor het gehele evenement dus zowel voor de muziek als voor de tappunten buiten.
Periode | Eindtijd |
Zondag t/m donderdag | 24.00 uur voor zowel muziek, tap als evenement |
Vrijdag en zaterdag | 00.30 uur voor muziek 01.00 uur voor tap & einde evenement |
3.3 Voorschriften evenementen binnen inrichtingen
Voor evenementen binnen inrichtingen (incidentele festiviteiten) gelden de volgende normen ten aanzien van geluid en sluitingstijden:
Geluid:
Voor geluid gelden de normen uit het activiteitenbesluit en de APV. Daarin staat o.a. beschreven dat het geluidsniveau veroorzaakt door de inrichting niet meer mag bedragen dan 80 dB(A), gemeten op de gevel van een woning, op een hoogte van 1,5 meter. Bij het ten gehore brengen van muziekgeluid moeten ramen en deuren van de inrichting gesloten worden gehouden, behoudens voor het onmiddellijk doorlaten van personen of goederen.
Sluitingstijden:
Hiervoor gelden in principe dezelfde eindtijden als voor buitenevenementen (zie tabel hierboven). De burgemeester kan, als de burgemeester dit noodzakelijk acht, andere sluitingstijden vaststellen voor een afzonderlijk horecabedrijf of een daartoe behorend terras.
NB. De sluitingstijden voor openbare inrichtingen zoals cafés zijn geregeld in 2:29 APV.
Daarbij kan de burgemeester ontheffing verlenen voor verruiming van de eindtijden voor binnen evenementen indien dit evenement voldoet aan de volgende voorwaarden:
- versterkte muziek is buiten niet of nauwelijks hoorbaar;
- er is geen sprake van klachten in voorgaande jaren, veroorzaakt door de inrichting die de ontheffing heeft aangevraagd;
- er is gezorgd voor eigen beveiliging;
- er zijn huisregels die bekend zijn gemaakt aan de bezoekers en die door de inrichting ook daadwerkelijk zullen worden gehandhaafd.
Opgemerkt wordt dat de burgemeester de reguliere sluitingstijden niet alleen kan verruimen, doch ook, op basis van artikel 2:30 van de APV kan beperken in het belang van de openbare orde, veiligheid, zedelijkheid of gezondheid, of indien bijzondere omstandigheden daartoe nopen.
Voordat tot het uitoefenen van deze bevoegdheid wordt overgegaan vindt vooraf overleg plaats met de betreffende horecaondernemers en de hulpdiensten zoals politie, brandweer en GGD.
3.4 Glasverbod
Er geldt een glasverbod voor buiten tappunten in het evenementengebied en een geheel glasverbod vanaf 19:00 uur in evenementengebied. In de evaluatie van het evenementenbeleid is door de raad besloten de burgemeester de bevoegdheid te geven om in bepaalde situaties af te wijken van het glasverbod in het evenementengebied.
Indien een evenement weinig risico met zich mee brengt, kan de burgemeester gemotiveerd afwijken van het glasverbod voor de horeca. Per evenement wordt het risico afgewogen en bepaald of er wel of geen glasverbod geldt.
3.5 Bak en braadlocaties
In het evenementenbeleid zijn bak- en braadlocaties opgenomen. Sinds 1 januari 2018 gelden in Nederland overal dezelfde regels voor brandveiligheid bij evenementen. Deze zijn wettelijk vastgelegd in het Besluit brandveilig gebruik basishulpverlening overige plaatsen (BGBOP).
Deze wet heeft gevolgen voor de bak- en braadlocaties uit het evenementenbeleid. Per locatie wordt bekeken wat de mogelijkheden zijn. Een en ander is ook afhankelijk van de soort aanvraag en de maatregelen die de aanvrager neemt. De Veiligheids- en gezondheidsregio Gelderland Midden adviseert de gemeente hierover en kan per aanvraag maatwerk leveren.
3.6 Podia
Bij de plaatsing van podia reguleren we slechts daar waar het gaat om het vrijhouden van een doorgang in verband met calamiteiten (brandveiligheid) of vanwege de constructie van een podium. De keuze voor de plaatsing van podia is aan de organisatie (bijvoorbeeld in de binnenstad is het niet altijd mogelijk om podia van elkaar af te richten). Van belang is dat hulpdiensten er door kunnen en dat de geluidsnormen niet worden overschreden. Bij de indeling van een evenement wordt wel meegekeken naar spreiding van podia en kunnen adviezen worden meegegeven, ook ten aanzien van de plaatsing van geluidsbronnen. Ervaringen van andere jaren nemen we in het overleg met de organisator mee.
3.7 Vervoer en parkeren
Door de toename van toeristen aan de stad, is het parkeren in Doesburg de afgelopen jaren een groter probleem geworden. Dit geldt ook zeker voor het parkeren bij evenementen. Regelmatig zijn gratis openbare en toegankelijke parkeerterreinen als De Bleek en de Turfhaven overvol. Hier ligt ook een verantwoordelijkheid van de organisator. Uitgangspunt is dat de organisator de door het evenement opgeroepen verkeersdruk, parkeer-en stallingbehoefte binnen Doesburg aan de voorzijde probeert op te lossen. Parkeren is nadrukkelijk een onderdeel van het vooroverleg en de vergunning.
Nadat duidelijk is geworden waar eventuele knelpunten zitten en wat de omvang is van het probleem, kan de gemeente de regie nemen door vooraf met organisaties in overleg te gaan over mogelijke oplossingen. Oplossingen kunnen worden gevonden in het actief benaderen van bedrijven en particuliere terreinen (weiland) voor parkeergelegenheid, namelijk benutten wat we al hebben. Terreinen van bijvoorbeeld de IJzergieterij, Verhuellweg, Only for Men, zwembad, Looierspark zouden zich kunnen lenen voor extra parkeermogelijkheden.
Een andere oplossing kan gevonden door het gebruik van openbaar vervoer te stimuleren bij evenementen. De organisatie kan bijvoorbeeld mensen die met de fiets of openbaar vervoer komen belonen met een ludieke actie. Ook is de bereikbaarheid van Doesburg een aandachtspunt. Informatie over het openbaar vervoer naar Doesburg en gebruik van de (OV)-fiets kan meer onder de aandacht worden gebracht. Een oplossing kan ook gevonden worden in de vorm van pendelbussen (transferium). Dit kan gefinancierd worden door bezoekers te laten betalen voor het parkeren van hun auto (zoals dat bij vele evenementen elders ook gebeurt).
Uitgangspunt is wel dat parkeermogelijkheden zoveel mogelijk gecentraliseerd liggen. Bij een evenement in de binnenstad is het ook goed voor een evenement als de entrée via de binnenstad plaatsvindt.
3.8 Toiletten
Voor toiletten hanteren we vanuit hygiënisch oogpunt de richtlijnen van de GGD Gelderland-Midden. Daarin is opgenomen dat bij een evenement voldoende toiletten aanwezig moeten zijn (1 toilet per 150 bezoekers). Ook kan 75% van de herentoiletten worden vervangen door urinoirs of plaszuilen. Een te hoge prijs voor gebruik van een toilet werkt wildplassen (en daarmee gepaard gaande overlast) in de hand. Met de organisator zal worden besproken in hoeverre bijvoorbeeld gratis gebruik van toiletten mogelijk is.
Bijlage 1 Procedureregels concurrerende en schaarse evenementen
Procedureregels concurrerende evenementen
Inleiding
In deze procedureregels wordt bepaald op welke wijze door de burgemeester een selectie wordt gemaakt bij concurrerende evenementen. Concurrerende evenementen zijn evenementen die plaatsvinden op dezelfde dag, hetzelfde tijdstip en exact dezelfde locatie op openbaar toegankelijke gemeentegrond.
Selectieprocedure
De burgemeester past de volgende selectieprocedure toe indien er sprake is van twee of meer concurrerende evenementen.
Systematiek
Bij elke stap in de selectieprocedure kunnen evenementen afvallen:
a. Plaatsing op evenementenkalender
Een organisator van een evenement moet zich vóór 1 oktober van het voorafgaande jaar melden bij het team Wonen Ondernemen en Recreëren van de gemeente Doesburg voor plaatsing op de evenementenkalender. Dit moet door verzending van een mail naar de postbus: evenementen@doesburg.nl. In de mail moet de organisator de volgende punten vermelden:
- De naam van het evenement;
- De omschrijving van het evenement;
- De exacte locatie van het evenement;
- De datum of data en de op- en afbouwdagen van het evenement.
Indien er twee of meer concurrerende evenementen zijn, vallen de evenementen af waarvan de organisator het evenement niet vóór 1 oktober van het voorafgaand jaar bij de gemeente heeft aangemeld voor de evenementenkalender. Deze organisator(en) moet(en) een andere locatie en/of datum zoeken.
b. Samenwerken
De organisatoren van concurrerende evenementen worden namens de burgemeester met elkaar in contact gebracht om te kijken of samenwerking mogelijk is. Zo spoedig mogelijk en uiterlijk na vier weken wordt aan de burgemeester hiervan verslag gedaan. Indien samenwerken niet mogelijk blijkt te zijn, wordt voor wat betreft de keuze tussen concurrerende aanvragen verder gegaan met stap c.
c. Tijdig indienen van aanvraag/kennisgeving
Indien daadwerkelijk de aanvraag/kennisgeving wordt ingediend krijgt de aanvraag/kennisgeving die tijdig is ingediend binnen de door de APV gestelde termijnen, voorrang. De andere organisator(en) moet(en) een andere locatie/datum zoeken.
d. Ervaringen in de afgelopen vijf jaar met evenementen georganiseerd door de aanvrager/kennisgever
Het gaat hier om de ervaringen met door de aanvrager/kennisgever georganiseerde evenementen:
- hoe is in de afgelopen vijf jaar het traject van kennisgeving/vergunningverlening verlopen (waren aanvragen/kennisgevingen op tijd en volledig, wat was de kwaliteit van de planvorming);
- hoe zijn in de afgelopen vijf jaar de evenementen verlopen (waren er klachten van derde-belanghebbenden zoals omwonenden of bezoekers/deelnemers, waren er meldingen van incidenten vanuit handhaving of van externe ketenpartners)
De burgemeester beslist in vervolg op een ambtelijk advies of ervaringen uit het verleden of er aanleiding bestaat om een organisator af te laten vallen. Die bepaalde organisator moet een andere locatie en/of datum zoeken.
e. Historie evenement
Als een aanvrager/kennisgever een evenement met (in grote lijnen dezelfde formule) in de afgelopen vijf jaar minimaal tweemaal op de betreffende locatie in dezelfde maand heeft georganiseerd, dan geeft de burgemeester de voorkeur aan dit evenement. De andere organisator(en) moet(en) een andere locatie en/of datum zoeken.
f. Algemene toets artikel 2:25 APV
De kwaliteit van de planvorming van concurrerende aanvragen wordt getoetst. Hierbij worden het draaiboek, verkeersplan, veiligheidsplan en calamiteitenplan betrokken voor zover die gelet op de aard van het evenement worden vereist. Het oordeel van ketenpartners zoals politie, veiligheidsregio, zo nodig de GHOR en andere gemeentelijke afdelingen spelen hierbij een rol. De burgemeester beslist in vervolg op een ambtelijk advies of de gebrekkige kwaliteit van de planvorming er aanleiding toe kan geven om een organisator af te laten vallen. Die bepaalde organisator moet een andere locatie en/of datum zoeken.
g. Loten
Wanneer bovenstaande afwegingen er in resulteren dat er nog steeds concurrerende evenementen zijn, dan wordt via loting een keuze gemaakt tussen de resterende evenementen.
Procedureregels schaarse evenementen
Inleiding
In deze procedureregels staat beschreven op welke wijze de burgemeester een selectie maakt bij schaarse evenementen. Onder schaarse evenementen worden verstaan: evenementen die worden gehouden op een locatie waarvoor in het omgevingsplan een maximumstelsel is opgenomen.
Wanneer is er sprake van een selectieprocedure?
De burgemeester past deze selectie toe indien het aantal aanvragen/kennisgevingen voor de organisatie van evenementen in een jaar op een bepaalde locatie, het aantal dat daar is toegestaan op grond van het vigerende omgevingsplan, overstijgt.
Systematiek
a. Plaatsing op het evenementenschema
Een organisator van een evenement moet zijn evenement vóór 1 oktober van het voorafgaande jaar melden bij het team Wonen, Ondernemen en Recreëren van de gemeente Doesburg voor plaatsing op het evenementenschema. Dit moet door verzending naar de postbus: evenementen@doesburg.nl. In de mail moet de organisator de volgende punten vermelden:
- De naam van het evenement;
- De omschrijving van het evenement;
- De exacte locatie van het evenement;
- De datum of data en de op- en afbouwdagen.
b. Aantal evenementen per organisator
Indien blijkt dat het aantal evenementen dat is gemeld op de wijze zoals omschreven onder a, het aantal in het omgevingsplan toegestane evenementen overstijgt, dan geldt een maximering van het aantal evenementen per organisator. Het aantal toegestane evenementen wordt gelijk onder de gegadigden verdeeld. Indien dit geen uitkomst biedt (bijvoorbeeld in verband met oneven aantallen of meer organisatoren dan beschikbare evenementen) dan wordt er geloot onder toezicht van de burgemeester. Ook bij deze loting is een zo gelijk mogelijke verdeling van evenementen onder de gegadigden het uitgangspunt. De afgevallen organisator(en) moet(en) een andere locatie zoeken of omgevingsvergunning aanvragen voor het afwijken van het omgevingsplan.
c. Evenementen op de kalender hebben voorrang
Indien een organisator een evenementenvergunning aanvraagt of een kennisgeving indient op grond van artikel 2:25 van de APV en zich niet op de onder a beschreven wijze heeft gemeld, na aftrek van de wel gemelde evenementen, dan geldt het volgende. Er is slechts ruimte voor dit evenement indien het omgevingsplan, na aftrek van de wel gemelde evenementen, nog ruimte biedt. De afgevallen organisator(en) moet(en) een andere locatie zoeken of een omgevingsvergunning aanvragen voor het afwijken van het omgevingsplan.