Veelgestelde vragen Verkeer en Vervoer
Van bewoners krijgen wij regelmatig vragen en meldingen over verkeersveiligheid en parkeren. Bijvoorbeeld: er wordt te hard gereden in de straat, er wordt op de stoep geparkeerd, verzoeken voor het instellen van eenrichtingsverkeer of het instellen van een parkeerverbod. Hieronder hebben wij de antwoorden op deze veelgestelde vragen/meldingen verzameld. Lees deze goed door voordat u een nieuwe melding doet, misschien staat het antwoord op uw vraag er al tussen.
Iedere melding wordt individueel behandeld. Maar omdat veel vragen en meldingen over hetzelfde onderwerp gaan, zijn er algemene uitgangspunten waar wij ons antwoord op baseren. Veel meldingen kunnen worden opgelost wanneer buurtbewoners hierover met elkaar in gesprek gaan. Vaak wordt er een melding bij de gemeente gedaan, terwijl het probleem ook onderling kan worden opgelost. Komt u er samen niet uit, dan kunt u hulp vragen. Bijvoorbeeld aan een bemiddelaar of wijkagent.
Hieronder vindt u per onderwerp de veelgestelde vragen en antwoorden:
1. Parkeren
Kan de gemeente extra parkeerplaatsen aanleggen?
Wij ontvangen regelmatig verzoeken voor het aanleggen van extra parkeerplaatsen. Deze worden alleen aangelegd bij groot onderhoud of een eventuele herinrichting. Voorafgaand aan het realiseren van eventuele extra parkeerplaatsen wordt er een parkeeronderzoek uitgevoerd. Afhankelijk van de uitkomsten van dit onderzoek en de beschikbare ruimte worden er wel of geen extra parkeerplaatsen aangelegd. Wanneer er al groot onderhoud heeft plaatsgevonden of uw straat voorlopig niet op de planning staat voor groot onderhoud, worden er geen extra parkeerplaatsen gerealiseerd.
Kan ik een parkeerverbod of verbod om stil te staan aanvragen?
We krijgen regelmatig verzoeken voor het instellen van een parkeerverbod. Om parkeren op de rijbaan tegen te gaan, of omdat er voor een uitrit- of op de stoep wordt geparkeerd. Het uitgangspunt van de gemeente Doesburg is om geen parkeer- en stopverboden in woonwijken in te stellen. Maar ook om zo min mogelijk borden/belijning in woonwijken te plaatsen. Als u om uw uitrit te verlaten een paar keer moet steken met uw voertuig, wordt dit door de handhaver niet gezien als een belemmering. Bij hinderlijk parkeren of het blokkeren van de weg adviseren wij u de bestuurder van het voertuig aan te spreken op zijn of haar gedrag. Helpt dit niet dan is de vervolgstap contact op te nemen met handhaving of de politie.
2. Paaltjes en hekjes
Kan ik een paaltje of een hekje aanvragen voor in mijn straat of steeg?
Paaltjes en hekjes in de openbare ruimte zijn niet wenselijk omdat:
-
Landelijk gezien veel ongevallen gebeuren doordat fietsers tegen paaltjes op fietspaden aanrijden;
-
De bereikbaarheid van de hulpdiensten van belang is. Een overvloed aan paaltjes en hekjes kan de bereikbaarheid tijdens calamiteiten onnodig moeilijk maken;
-
De toegankelijkheid van de openbare ruimte kan door een overvloed aan paaltjes en hekjes afnemen.
We plaatsen de paaltjes en hekjes dan ook alleen wanneer dit strikt noodzakelijk is. Dit moeten we per situatie en locatie apart beoordelen.
Waarom zijn paaltjes soms ineens weg op fietspaden?
Om onze fietspaden (opgenomen in de strooiroute) in de winter sneeuwvrij te maken, worden bepaalde paaltjes in het gladheidsseizoen tijdelijk weggehaald. Daarnaast is de gemeente Doesburg constant bezig om de verkeersveiligheid op fietspaden te optimaliseren. Wanneer uit onderzoek blijkt dat paaltjes geen dringende noodzaak hebben, worden deze door ons weggehaald.
3. Hardrijden
Hard rijden (vooral in woonwijken) wordt vaak veroorzaakt door de bewoners zelf aangezien zij bekend zijn met de verkeerssituatie ter plekke. Ook bezorgdiensten worden vaak als hardrijders gezien. Wij hebben de mogelijkheid om via open data de gereden snelheid in uw straat te bekijken. Wanneer uit deze gegevens blijkt dat er te hard wordt gereden, dan kunnen wij ervoor kiezen om de snelheden zelf te monitoren met behulp van telslangen. Ook kunnen wij tijdelijk snelheidsdisplays ophangen om bestuurders op hun snelheid te attenderen.
Wanneer uit de resultaten blijkt dat er een constante hoge overschrijding van de maximumsnelheid is, bekijken wij of en welke maatregelen nodig zijn. Wanneer uit deze gegevens blijkt dat er niet te hard wordt gereden ondernemen wij geen actie. Wel besteden we extra aandacht aan de weginrichting bij het groot onderhoud. Het is daarmee het uitgangspunt om alleen bij gegronde meldingen van te hard rijden snelheidsmetingen te houden.
Kan de gemeente handhaven op snelheid?
Handhaving op snelheid is een bevoegdheid die alleen bij de politie ligt. U kunt rechtstreeks de politie benaderen voor handhaving, op het algemene nummer 0900-8844.
Kan ik (extra) drempels aanvragen bij de gemeente in mijn straat?
De gemeente legt alleen drempels aan als is aangetoond dat er structureel (veel) te hard wordt gereden. En dat het invloed heeft op de verkeersveiligheid (zie hard rijden). Wanneer de buurt verzoekt om een dergelijke voorziening moet de voorziening breed gedragen worden in de buurt vanwege de nadelen zoals trillinghinder en geluidsoverlast. Een drempel leggen wij alleen aan bij groot onderhoud, bij vervanging van de riolering of tijdens de herinrichting van de weg.
Kan de gemeente van mijn straat éénrichtingsverkeer maken?
Regelmatig vragen bewoners om éénrichtingsverkeer in de straat omdat er (gevoelsmatig) te hard wordt gereden. Eénrichtingswegen zorgen er vaak juist voor dat bestuurders harder gaan rijden omdat er geen tegenliggers worden verwacht. Om deze reden voeren wij dit soort maatregelen niet uit om de snelheid te verlagen in een straat. Eénrichtingsverkeer is alleen aan te raden bij smallere straten die doorstromings- of verkeersveiligheidsproblemen opleveren. Ook alleen wanneer er goede alternatieven zijn om via een andere straat, de weg te vervolgen.
Borden plaatsen
Wij plaatsen alleen borden als dit wettelijk verplicht is of als dit de verkeersveiligheid verbetert.
Spiegels
Kan ik een spiegel aanvragen voor een kruising in mijn straat?
Wij plaatsen liever geen spiegels. Een spiegel kan schijnveiligheid geven. Je weet nooit zeker of een bestuurder al het verkeer op de kruisende weg in de spiegel ziet. Ook kan een spiegel zorgen voor een vertekenend beeld, waardoor de snelheid van het naderende verkeer niet goed kan worden ingeschat. In enkele gevallen, wanneer er echt niets te zien is, plaatsen wij een spiegel.