Technieken voor het markeren van de parkeervakken

De gemeente Doesburg werkt aan de proefbestrating in de binnenstad. Wij doen dit als voorbereiding op het nieuwe parkeervergunningenbeleid dat in februari 2025 ingaat. Hiervoor worden verschillende technieken gebruikt. In onderstaande tekst wordt toegelicht welke technieken er zijn en welke technieken er per straat worden gebruikt. 

Wegdeknagel in bestrating

Er worden vier technieken toegepast om de vakken te markeren: 

  1. Nagelen met wegdeknagels (de punaises)
    Het markeren door middel van wegdeknagels. Om deze wegdeknagels aan te brengen worden eerst gaten in het wegdek geboord. Vervolgens wordt de nagel in het gat met kit bevestigd. De wegdeknagels zijn over het algemeen goedkoper dan het aanpassen van het gehele parkeervak. Ook is het makkelijk om correcties te maken bij de nagels. Dit is belangrijk omdat we nog in de proefmarkeringsfase zitten en dus mogelijk nog wat aanpassingen moeten/ kunnen maken.
  2. Verven
    Het markeren door middel van (thermoplastische) verf. De verf is een goedkope en tijdelijke oplossing. Straten die geverfd worden zijn over een aantal jaren aan de beurt voor (groot) onderhoud. Bij deze werkzaamheden zal de straat opengebroken worden en worden de permanente parkeerplaatsen bij de afronding van de werkzaamheden aangebracht d.m.v. straatwerk.
  3. Snijden/zagen vervolgens straten (omkadering)
    Binnen deze techniek snijden we een sleuf. Daarna worden de stenen eruit gehaald en vervolgens komen er nieuwe passende stenen in die het parkeervak aangeven. Dit is vergelijkbaar met wat er destijds in de Koepoortstraat is gebeurd. Er zijn verschillende reden waarom we voor deze methode kiezen:
  • De hardheid van de stenen. In de kinderkopjes is het niet goed mogelijk om wegdeknagels aan te brengen. Deze stenen zijn te hard om in te boren. De kinderkopjes zijn van graniet, deze natuursteen is bijzonder hard. Vroeger werden met klieven of zagen parkeervakken aangebracht. Deze zeer arbeidsintensieve klus is niet meer van deze tijd en ook bijzonder duur om uit te voeren. De huidige methode is het zagen van sleuven en vervolgens straten van een parkeervak.
  • Het stadsbeeld van de binnenstad. De verf op de kinderkoppen is geen mooie oplossing, daarnaast slijt de verf erg snel op dit harde en ongelijke materiaal;
  • Handhaafbaarheid. De wegdeknagels zijn naast technisch niet uitvoerbaar ook niet handhaafbaar. De glimmende wegdeknagels vallen niet op bij de glimmende kinderkopjes.

We moeten flexibel met het budget omgaan. Het is niet mogelijk om overal nieuwe parkeervakken aan te leggen. Hiermee bedoelen we alle stenen uit de straat halen en nieuwe parkeervakken aan te brengen. Met zagen kunnen wij strakke randen aanbrengen zonder arbeidsintensieve maatregelen (alles herstraten).

     4. Straten
Straten is een andere manier om de parkeervakken te markeren. Met afwijkende straatstenen (qua vorm, kleur en/of straatpatroon) geef je dan de vakken aan waarbinnen geparkeerd mag worden. Dit is een arbeidsintensieve en dure optie.
 

Huidige planning van de invulling per straat
De planning rondom de nog aan te leggen straten kan nog veranderen. Er zijn verschillende redenen waarom we soms afwijken van de initiële planning (budget, inpassing in het straatbeeld en/of beschikbaarheid van materialen)

Deknagels: Bergstraat, Broekholtstraat, Gasthuisstraat, Heerenstraat, Heiligegeeststeeg, Hoogestraat, Koetsvelstraat, Korte Koepoortstraat, Korte Veerpoortstraat, Meipoortwal, Nieuwstraat, Paardenmarkt.

Verven (thermoplast): Bresstraat, Burgemeester Nahuyssingel, Contre Escarpe, Kloosterstraat, Lindewal.
 
Snijden/zagen vervolgens straten: Koepoortstraat, Kosterstraat, Halve Maanweg, Philippus Gastelaarsstraat, Schout bij Nacht Doormansingel, Veerpoortstraat.