Parkeren Doesburg

Q: Hoe kan ik contact opnemen als ik een vraag heb over het nieuwe parkeervergunningensysteem?
A: U kunt al uw vragen over het nieuwe systeem sturen naar parkeren@doesburg.nl

Q: Wanneer wordt iets beschouwd als garage?
A: Een inpandige parkeerplaats heeft een minimale lengte van 5,50 meter en een minimale breedte van 2,85 meter.

Q: Wanneer wordt iets beschouwd als oprit?
A: Een oprit heeft een minimale lengte van 5,50 meter en een minimale breedte van 2,5 meter.

Q: Waar moet mijn tweede auto staan?
A: Wanneer u beschikt over eigen parkeergelegenheid en hier past de tweede auto niet bij, moet uw tweede auto elders geparkeerd worden. Dit kan op de gratis parkeerterreinen (bijvoorbeeld de Bleek) of op betaald parkeerplaatsen (tegen betaling). Hetzelfde geldt voor de situatie waarin u niet beschikt over eigen parkeergelegenheid, u al een bewonersvergunning heeft en uw tweede auto wilt parkeren. 

Q: Wat als mijn garage/schuur/oprit niet geschikt is om een auto te stallen?
A: In de aanloop naar het nieuwe parkeervergunningensysteem, kunnen bewoners die over eigen parkeergelegenheid beschikken in gesprek gaan als zij van mening zijn dat de parkeergelegenheid niet geschikt is om te parkeren. Dat kan verschillende redenen hebben; de ruimte is verbouwd tot keuken, er is geen schuur/opslagruimte, etc. Wanneer blijkt dat de eigen parkeergelegenheid niet bruikbaar is om een auto te parkeren, zal de uitrit worden opgeheven (bij gelijkvloerse inrichting is dit vaak niet fysiek, maar staan we het ‘niet parkeren’ bordje op de deur niet meer toe). De uitritconstructie kan worden verwijderd en/of er kan een openbare parkeerplaats voor de voormalige uitrit ingestraat worden. Het adres komt vervolgens in aanmerking voor een parkeervergunning. 

Q: Wat als mijn auto te groot is voor mijn garage/oprit?
A: We gaan uit van de normen zoals gesteld door het CROW en niet van de lengte van de auto. In geval van twijfel komen we de situatie ter plaatse bekijken. 

Q: Kan ik in het nieuwe parkeervergunningensysteem een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken aanvragen?
A: Ja, wanneer u geen eigen parkeergelegenheid heeft, kunt u een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken aanvragen. Deze wordt dan gezien als eigen parkeergelegenheid en daarmee vervalt uw aanspraak op een parkeervergunning.

Q: Hoe vraag ik een nieuwe parkeervergunning aan?
A: Vanaf september start de nieuwe procedure voor het aanvragen van een parkeervergunning volgens de regels van het nieuwe parkeervergunningensysteem. Alle bewoners van de binnenstad zullen t.z.t. een brief ontvangen met de precieze regels. Mocht u die niet hebben ontvangen, dan zal de brief t.z.t. ook op de website gepubliceerd worden.

Q: Wordt er door het nieuwe parkeervergunningensysteem niet extra beslag gelegd op de (toch al overbelaste) parkeerterreinen buiten de singels?
A: We verlenen in het nieuwe parkeervergunningensysteem meer vergunningen, omdat er meer ruimte vrijkomt door het gebruik van eigen parkeergelegenheden en het aanbrengen van parkeervakken op straat. Hierdoor verwachten we dat er een verschuiving plaatsvindt van de Bleek naar de binnenstad door de mensen die nu op de wachtlijst staan, in het nieuwe parkeervergunningensysteem in de binnenstad kunnen parkeren. Hierdoor verwachten we dat de bezetting van de parkeerterreinen hetzelfde blijft. Ook zijn bepaalde p-terreinen uitgebreid (Bleek, Kloostertuin en Halve Maanweg), waardoor er meer ruimte is ontstaan.

Q: Waarom worden de plaatsen voor bezoekers aan de binnenstad niet beperkt?
A: Het aanbod van betaald parkeren zal in het nieuwe parkeervergunningensysteem verlaagd worden. Daarnaast staan we vanaf 1 februari 2025 dubbelgebruik toe, waardoor vergunninghouders in bepaalde betaald parkeerzones ook mogen parkeren. Waar nodig blijft er ruimte voor bezoekers beschikbaar, maar zetten we de ruimte in de binnenstad optimaal in voor bewoners.
 
Q: Hoeveel parkeerplaatsen komen er bij door betaald parkeren op te heffen?
A: Ongeveer de helft van de huidige fiscale parkeercapaciteit komt beschikbaar voor vergunninghouders. Dit baseren we op het huidige gebruik en de bezetting van die parkeerplaatsen.

Q: Hoe kan een uitbreiding van vergunningengebied de bestaande wachtlijst(en) doen verdwijnen?
A: Dit komt door de koppeling van één auto per adres in de binnenstad. Meer vergunningen per adres uitgeven is onwenselijk. Daarnaast kunnen de adressen die beschikken over eigen parkeergelegenheid geen aanspraak meer maken op een vergunning, waardoor de capaciteit op bepaalde locaties kan worden verhoogd. Door het instraten van parkeerplaatsen kan de ruimte ook beter worden verdeeld. 

Q: Wat wordt de situatie in de Veerpoortstraat?
A: In de definitieve kaart wordt in de Veerpoortstraat uitgegaan van parkeren aan twee zijden. Naar aanleiding van alle reacties hebben we dit ontwerp heroverwogen. Alle belangen zijn hierin meegenomen.

Q: Hoe kunnen adressen die hier eigenlijk geen recht op hebben toch over een of meerdere parkeervergunningen beschikken?
A: Tijdens het herijken van de Parkeerverordening in 2017 zijn oude rechten door een fout niet ingetrokken. Hierdoor beschikken een aantal adressen nog over een parkeervergunning, terwijl ze daar volgens het huidige beleid geen recht op hebben. Dit wordt gecorrigeerd door het nieuwe parkeervergunningenbeleid.

Q: Hoe komen de parkeervakken eruit te zien?
A: Dit is afhankelijk van een aantal factoren. Een aantal wegen staan op de planning voor onderhoud, bijvoorbeeld aan het riool. Omdat deze wegen eruit gaan, zullen de parkeervakken met tijdelijke verf aangeduid worden. In andere straten zoeken we een passende inpassing in de omgeving. Zo kan er gekozen worden voor het aangeven van de parkeervakken met zogeheten deknagels of door materialen te hergebruiken. De precieze maatvoering hangt af van de indeling van de straat. Wel houden we ons aan de normering zoals gesteld door het CROW.