Veelgestelde vragen parkeervergunning

Bord met aanduiding zone vergunninghouders, boom en huis op achtergrond

In de binnenstad van Doesburg geldt vanaf februari 2025 nieuw parkeerbeleid. Dit betekent dat eerder verstrekte parkeervergunningen onder het voorgaande beleid vanaf februari 2025 niet langer geldig zijn. 

U kunt als inwoner of ondernemer een (hernieuwde) aanvraag indienen voor een parkeervergunning. Per adres wordt maximaal één bewonersvergunning of bedrijfsvergunning verstrekt. De parkeervergunning wordt niet op kenteken geplaatst, maar op naam en adres. Wel hebben wij het kenteken van uw auto nodig.

U hebt nog voldoende tijd om uw aanvraag te doen. Wij adviseren u wel om niet tot december 2024 te wachten met uw aanvraag. Hieronder vindt u antwoorden op veelgestelde vragen met betrekking tot het nieuwe parkeervergunningensysteem.

Vragen over het nieuwe parkeervergunningensysteem

Bord met aanduiding zone vergunninghouders, boom en huis op achtergrond

Waarom verandert het parkeervergunningsysteem? 
De huidige wachtlijst voor een parkeervergunning is lang en mensen moet erg lang wachten op een vergunning. Met het nieuwe parkeervergunningsysteem verwachten we deze lijst te verkorten. Ook wordt de bereikbaarheid in de binnenstad voor de hulpdiensten sterk verbeterd en zorgt het nieuwe systeem dat er beter gehandhaafd kan worden. Vanwege het nieuwe beleid moet iedereen – ook mensen die al jarenlang een vergunning hebben – voor het jaar 2025 een nieuwe vergunning aanvragen.

Wat verandert er in het nieuwe parkeervergunningensysteem?

  • Er komt een koppeling van één auto per adres.
  • Adressen die beschikken over eigen parkeergelegenheid maken geen aanspraak meer op een vergunning. 
  • Er worden parkeerplaatsen ‘bekaderd’ waardoor ruimte beter wordt verdeeld en benut. 
  • Een parkeervergunning voor bewoners en bedrijven geldt voor één vergunningsgebied. 
  • Aannemersvergunning geldt voor de hele binnenstad van maandag t/m zaterdag van 7.00–18.00 uur.
  • Hulpverlenersvergunning geldt voor de hele binnenstad. Geen tijdsbeperkingen.
  • We staan dubbelgebruik toe. Vergunninghouders mogen ook parkeren in een aantal betaald parkeerzones.

Worden de plaatsen voor bezoekers aan de binnenstad ook beperkt? 
Ja, het aanbod van betaald parkeren wordt in het nieuwe parkeervergunningsysteem verlaagd. Daarnaast staan we vanaf 1 februari 2025 dubbelgebruik toe, waardoor vergunninghouders ook mogen parkeren in een aantal betaald parkeerzones. Waar nodig blijft er ruimte voor bezoekers beschikbaar, maar we zetten de ruimte in de binnenstad optimaal in voor bewoners. 

Hoeveel parkeerplaatsen komen er bij door het opheffen van betaalde parkeerplekken? 
Ongeveer de helft van de huidige parkeercapaciteit komt beschikbaar voor vergunninghouders. Dit baseren we op het huidige gebruik en de bezetting van die parkeerplaatsen. 

Hoe kunnen adressen die hier eigenlijk geen recht op hebben op dit moment toch over één of meerdere parkeervergunningen beschikken? 
Tijdens het herijken van de Parkeerverordening in 2017 zijn door een fout oude rechten niet ingetrokken. Hierdoor beschikken een aantal adressen nog over een parkeervergunning, terwijl ze daar volgens het huidige beleid geen recht op hebben. Dit wordt gecorrigeerd door het nieuwe parkeervergunningenbeleid.

Waarom vervallen sommige parkeervakken in kleine straten waar nu wel mensen parkeren? 
Er zijn verschillende redenen waarom parkeervakken vervallen: 

  1. Wegens de veiligheid. De hulpdiensten zoals de brandweer, politie en ambulance moeten elk huis in de binnenstad kunnen bereiken. Met een verkeersbureau en met de brandweer is onderzocht en gekeken waar wegens veiligheid niet meer geparkeerd mag worden. 
  2. Ingangen/uitgangen van huizen, garages en schuren. Wij moeten deze ruimtes namelijk vrijhouden zodat bewoners gebruik kunnen maken van de in- en uitgangen van hun huis. Bij uitzondering wordt er toch een vak voor een in- en/of uitgang of garage geplaatst. Dit is altijd in overleg met de eigenaar. Dit speelt vooral bij huizen met meerdere in-uitgangen naast elkaar.

Hoe wordt er geparticipeerd/gecommuniceerd met de bewoners?
Voorproces: Er is er veel met bewoners gecommuniceerd, onder meer door brieven en uitingen in de Regiobode. Verder is er met de bewoners gekeken of er een parkeergelegenheid op eigen terrein is (POET), hiervoor zijn huisbezoeken geweest. Ook is de postbus: parkeren@doesburg.nl bereikbaar voor vragen, opmerkingen of vragen over POET.

Uitvoering: Bij het aanduiden van de vakken op straat en de technische uitvoering worden de bewoners betrokken. De uitvoerders op straat worden en werden vaak aangesproken door bewoners met de vraag of het vak enkele centimeters naar links of naar rechts verplaatst kon worden. Ook werd en wordt er rekening gehouden met de voordeur- en of achterdeur. Vakken worden alleen opgeheven als blijkt dat het praktisch niet mogelijk is om deze aan te brengen. Reden hiervoor is bijvoorbeeld de algemene veiligheid of een gebrek aan ruimte. Ook is de postbus: parkeren@doesburg.nl bereikbaar voor opmerkingen of vragen.

Vragen over het aanvragen van de parkeervergunning

Bord met aanduiding zone vergunninghouders, boom en huis op achtergrond

Hoe vraag ik een nieuwe parkeervergunning aan?
Via de webpagina: www.doesburg.nl/parkeervergunning. Dit kan sinds 2 september 2024. U hebt nog voldoende tijd om uw aanvraag te doen, wel adviseren wij u om niet tot december 2024 te wachten met uw aanvraag. De toekenning gaat op volgorde van aanvraag. Houd er rekening mee dat uw aanvraag kan worden afgewezen als u niet aan de vereisten voldoet of als het maximum aantal parkeervergunningen voor een vergunningsgebied is bereikt.

Wanneer gaat het nieuwe parkeerbeleid in?
Op 1 februari 2025.

Aan welke voorwaarden moet ik voldoen om voor een parkeervergunning in aanmerking te komen?

  • U bent eigenaar van het voertuig óf gebruiker van een leaseauto of bedrijfsauto.
  • U woont in een gebied waar u een parkeervergunning moet hebben.
  • U staat ingeschreven als inwoner van de gemeente.
  • U hebt geen eigen parkeergelegenheid, zoals een garage of oprit.

Voor welke gebieden geldt een parkeervergunning?
Er zijn 6 vergunningsgebieden. Bekijk ze hier: Deelgebieden nieuwe parkeervergunningensysteem.

Ik heb al jaren een parkeervergunning. Moet ik de vergunning voor 2025 opnieuw aanvragen?  
Ja dat moet. Uw aanvraag wordt opnieuw beoordeeld. Als u een vergunning krijgt wordt deze daarna weer automatisch stilzwijgend verlengd.

Kan mijn aanvraag worden afgewezen? 
Ja dat kan. Als uw aanvraag niet aan de eisen voldoet of als het maximum aantal parkeervergunningen voor een vergunningsgebied is bereikt kan uw aanvraag worden afgewezen.  

Worden  vergunningen op naam of op kenteken verstrekt? 
De vergunningen worden op naam en adres verstrekt. 

Ik heb een vraag over het parkeervergunningensysteem. Met wie kan ik contact opnemen? 
U kunt al uw vragen over het nieuwe systeem sturen naar: parkeren@doesburg.nl.

Kan ik in het nieuwe parkeervergunningensysteem een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken aanvragen? 
Ja dat kan als u geen eigen parkeergelegenheid heeft. Als de gehandicaptenparkeerplaats op kenteken wordt toegekend, wordt deze vervolgens gezien als eigen parkeergelegenheid. U kunt dan geen aanspraak meer maken op een parkeervergunning.

Ik heb een bedrijf. Kom ik in aanmerking voor een parkeervergunning? 
Onder bepaalde voorwaarden komen bedrijven in Doesburg in aanmerking voor een bedrijfsvergunning. Een bedrijfsvergunning wordt verleend aan het bedrijf of de instelling die volgens het Handelsregister van de Kamer van Koophandel is gevestigd op een adres in een vergunningsgebied. Let op als u een bewonersvergunning hebt, kunt u géén bedrijfsvergunning aanvragen en visa versa. 

Ik ben mantelzorger of hulpverlener. Kom ik in aanmerking voor een parkeervergunning? 
Onder bepaalde voorwaarden komt u in aanmerking voor een vergunning indien u zorg verleent aan een inwoner in het gebied waar het parkeerregime is ingevoerd. Deze parkeervergunning is dan geldig binnen alle vergunningsgebieden die onder dit parkeervergunningsysteem vallen. In het geval van een hulpverlenersvergunning moet de zorg verleend worden door een professionele zorginstelling. Bij een mantelzorgvergunning moet de zorgvraag door een professionele instantie worden geïndiceerd.

Kom ik in aanmerking voor een vergunning als ik kortdurende werkzaamheden verricht? 
Het is mogelijk om voor kortdurende werkzaamheden (installateurs, hoveniers) een dag, week of maandvergunning aan te vragen. Aannemers die voortdurend veel opdrachten hebben in de binnenstad kunnen mogelijk in aanmerking komen voor een aannemersvergunning. Deze vergunning is geldig voor alle vergunningsgebieden in de binnenstad van Doesburg, tussen 7.00 en 18.00 uur van maandag tot en met zaterdag.

Als je als particulier geen recht meer hebt op een parkeervergunning, kun je dan wel een ondernemersvergunning krijgen? 
We kennen alleen een aannemersvergunning en een bedrijfsvergunning , deze hebben specifieke voorwaarden. Als je geen bewonersvergunning hebt, kun je wel in aanmerking komen voor een bedrijfsvergunning mits je aan de voorwaarden voldoet. De aannemers vergunning mag je altijd aanvragen, wij beoordelen dan of je voldoet aan de voorwaarden.

Mijn vergunningsaanvraag is afgewezen. Kan ik bezwaar maken? 
Ja, in het besluit dat u hebt ontvangen staat hoe u bezwaar kunt maken.

Vragen over eigen parkeergelegenheid, garage, oprit

Bord met aanduiding zone vergunninghouders, boom en huis op achtergrond

Wat wordt verstaan onder eigen parkeergelegenheid? 
Wij verstaan hieronder een garage (inpandige parkeerplaats) of een oprit.

Wanneer wordt iets beschouwd als garage? 
Voor een garage (een inpandige parkeerplaats) houden we als richtlijn het volgende aan: een minimale lengte van 5,50 meter en een minimale breedte van 2,85 meter.

Wanneer wordt iets beschouwd als oprit? 
Voor een oprit houden we als richtlijn het volgende aan: een minimale lengte van 5,50 meter en een minimale breedte van 2,5 meter. 

Waar moet mijn tweede auto staan? 
Wanneer u beschikt over eigen parkeergelegenheid en uw tweede auto past hier niet bij, dan moet uw tweede auto elders geparkeerd worden. Dit kan op de parkeerterreinen (bijvoorbeeld de Bleek of Kloostertuin) of op betaald parkeerplaatsen (tegen betaling). Hetzelfde geldt voor de situatie waarin u niet beschikt over eigen parkeergelegenheid, u al een bewonersvergunning hebt en uw tweede auto wilt parkeren.  

Wat als mijn garage/schuur/oprit niet geschikt is om een auto te stallen?
Bewoners die over eigen parkeergelegenheid beschikken kunnen met ons in gesprek gaan als zij van mening zijn dat de parkeergelegenheid niet geschikt is om te parkeren. Wanneer blijkt dat de eigen parkeergelegenheid niet bruikbaar is om een auto te parkeren, wordt de uitrit opgeheven. Bij gelijkvloerse inrichting is dit vaak niet fysiek, maar staan we het ‘niet parkeren’ bordje op de deur niet meer toe. De uitritconstructie wordt verwijderd en/of er kan een openbare parkeerplaats voor de voormalige uitrit bekaderd/gemarkeerd worden. Het adres komt vervolgens in aanmerking voor een parkeervergunning. U kunt contact met ons opnemen via: parkeren@doesburg.nl.

Wat als mijn auto te groot is voor mijn garage/oprit?
We gaan uit van de de richtlijnen zoals gesteld door het CROW en niet van de lengte van de auto. In geval van twijfel komen we de situatie ter plaatse bekijken. U kunt contact met ons opnemen via: parkeren@doesburg.nl.

Kan ik via de gemeente opritbanden krijgen, zodat ik kan parkeren in mijn tuin?
Nee. Voor het maken van een inrit of uitrit is een vergunning nodig. Dit is onderdeel van de Omgevingswet. Er zijn voorwaarden aan verbonden of u wel of niet een vergunning krijgt. Meer informatie vindt u op de webpagina: Inrit of uitrit aanleggen.

Vragen over parkeren na 1 februari 2025 in het nieuwe parkeervergunningensysteem

Bord met aanduiding zone vergunninghouders, boom en huis op achtergrond

Hoe weet ik waar ik mag parkeren met mijn vergunning? 
Dit staat op uw besluit. Wij kijken nog naar opties om de locaties op een andere manier bekend te maken, bijvoorbeeld op de vergunning zelf.

Waar zijn de gehandicaptenparkeerplaatsen in de binnenstad? 
De algemene gehandicapten parkeerplaatsen vermelden we op de website van de gemeente. Privé gehandicaptenparkeerplaatsen worden niet vermeld omdat dit plaatsen op nummerbord dichtbij de woning van de desbetreffende aanvrager zijn.

Waar kunnen grotere voertuigen /touringcars parkeren? 
Deze kunnen bij de Werf, Parallelweg Den Helder, geparkeerd worden.

Zijn dagkaarten straks nog toegestaan in de binnenstad?  
Ja, die zijn nog toegestaan. Wel zijn we de exacte voorwaarden aan het bekijken en hoe we dit kenbaar maken.

Vragen over de technieken voor markeren van parkeervakken

Bord met aanduiding zone vergunninghouders, boom en huis op achtergrond

Hoe komen de parkeervakken eruit te zien? 
Dit is afhankelijk van een aantal factoren. Een aantal wegen staan op de planning voor onderhoud, bijvoorbeeld aan het riool. Omdat deze wegen eruit gaan, duiden we de parkeervakken met tijdelijke verf. In andere straten werken we metRVS wegdeknagels of door materialen te hergebruiken. Uiteindelijk willen we naar markeringen met straatstenen waar dat mogelijk is.  De precieze maatvoering hangt af van de indeling van de straat. Wel houden we ons aan de richtlijnen zoals gesteld door het CROW. Zie ook: Technieken voor het markeren van de parkeervakken.

Waarom is er in de Zandbergstraat een project? 
In de Zandbergstraat staan er paaltjes. Deze moeten verwijderd worden om parkeervakken aan te kunnen leggen. Daarnaast liggen er verschillende soorten bestrating waardoor er geen duidelijk parkeervak te maken is en hier kan dus ook niet op worden gehandhaafd. Daarom moet de straat deels open. Wij hebben er dan ook voor gekozen om hier een project van te maken zodat de parkeervakken goed ingepast worden. 

Welke technieken worden gebruikt voor het bekaderen/markeren van de parkeervakken?
Informatie hierover vindt u op de volgende webpagina:  Technieken voor het markeren van de parkeervakken.

Waarom is er gekozen voor verschillende technieken? 
Wegens budget en komende werkzaamheden is besloten om per straat de best toepasbare techniek te kiezen, om op korte termijn een heldere aanduiding te hebben. 

Is er advies gevraagd over de technieken bij de Commissie Omgevingskwaliteit of de Kamer cultuurhistorie 
Nee. Dit advies volgt alsnog. 

Waarom wordt er gestraat in de Veerpoortstraat, Philippus Gastelaarsstraat en Kosterstraat? 
Op de kinderkopjes is het niet mogelijk om wegdeknagels aan te brengen. Deze stenen zijn te hard om in te boren. Daarnaast zijn de glimmende wegdeknagels slecht te zien op de glimmende kinderkopjes en dus ook niet handhaafbaar. Wij brengen ook geen verf aan omdat dit het stadgezicht schaadt. Daarnaast slijt de verf snel op deze stenen. 

In de Kosterstraat zelf liggen er geen kinderkopjes, maar de nabijgelegen Markt bestaat wel uit kinderkopjes, de omkadering van de vakken is dan ook gedaan met stenen. Om een samenhangend beeld te creëren, brengen we in de Kosterstraat ook vakken aan door te zagen en vervolgens te straten. 

Wat is de maatvoering van de parkeervakken? 
Standaard 5,5 meter, maar altijd maatwerk in overleg met de bewoners.

Waarom zijn de wegdeknagels niet in een rechte lijn aangelegd? 
De breedte van de parkeervakken wordt vanaf de stoep gemeten. Deze stoep is niet kaarsrecht en de nagels moeten in de volle steen worden geboord anders knappen de stenen kapot. Daarom kunnen de vakken niet kaarsrecht worden aangebracht. Jammer genoeg zijn de historische straten niet breed genoeg om een richtlijn te trekken op sommige plaatsen zouden we precies goed zitten, op andere plaatsen zullen we ruimte te kort komen. Het is dus maatwerk per vak en per straat. 

Hoe wordt er geparticipeerd/gecommuniceerd met de bewoners?
Voorproces: Er is er veel met bewoners gecommuniceerd, onder meer door brieven en uitingen in de Regiobode. Verder is er met de bewoners gekeken of er een parkeergelegenheid op eigen terrein is (POET), hiervoor zijn huisbezoeken geweest. Ook is de postbus: parkeren@doesburg.nl bereikbaar voor opmerkingen of vragen over POET.

Uitvoering: Bij het aanduiden van de vakken op straat en de technische uitvoering worden de bewoners betrokken. De uitvoerders op straat worden en werden vaak aangesproken door bewoners met de vraag of het vak enkele centimeters naar links of naar rechts verplaatst kon worden. Ook werd en wordt er rekening gehouden met de voordeur- en of achterdeur. Vakken worden allen opgeheven als het blijkt dat praktisch niet mogelijk is om deze aan te brengen. Redenen hiervoor zijn bijvoorbeeld de algemene veiligheid of een gebrek aan ruimte.

Voorgaande vragen

Waarom vervallen sommige parkeervakken in kleine straten waar nu wel mensen parkeren?
Er zijn verschillende redenen waarom parkeervakken kunnen vervallen: 

  1. Wegens de veiligheid. De hulpdiensten zoals de brandweer, politie en ambulance moeten elk huis in de binnenstad kunnen bereiken. Hierdoor vervallen er sommige plaatsen waar nu wel geparkeerd wordt. Met een verkeersbureau en met de brandweer is onderzocht en gekeken waar wegens veiligheid niet meer geparkeerd mag worden. 
  2. Ingangen/uitgangen van huizen, garages en schuren. Wegens de in- en uitgangen worden sommige parkeervakken niet meer aangelegd. Wij moeten deze ruimtes namelijk vrijhouden. Zo kunt u makkelijk gebruik maken van de in- en uitgangen van uw huis. Bij uitzondering wordt er toch een vak voor een in- en/of uitgang of garage geplaatst. Dit is altijd in overleg met de eigenaar. Dit speelt vooral bij huizen met meerdere in-uitgangen naast elkaar.